1. Обов’язковість і відповідальність | ||||||
1. | Вважаю для себе важливим добиватися, щоб колектив мого класу працював краще | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Вношу пропозиції по удосконаленні роботи класу | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Самостійно організую окремі заходи в класі | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Беру участь у підведенні підсумків роботи класу, у визначенні найближчих завдань | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. Бережливість | ||||||
1. | Акуратно користуюся бібліотечними книгами | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Бережно відношусь до шкільних меблів | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Бережно відношусь до свого одягу | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Економлю природні ресурси (електроенергію, воду, папір) | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3.Дисципліна | ||||||
1. | Знаю і виконую Правила для учнів | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Завжди уважний на уроках, не заважаю слухати іншим пояснення вчителя | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Беру участь у позакласних заходах, які проводяться у класі, школі | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Розумію свою відповідальність за результати роботи класного колективу | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4.Ставлення до навчання | ||||||
1. | Приходжу до школи з виконаним домашнім завданням | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | При підготовці домашнього завдання намагаюся не просити допомоги дорослих | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Використовую додаткову літературу ( користуюсь Інтернетом) | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Акуратний, гарний виконавець, точний | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
5.Ставлення до праці | ||||||
1. | Своєчасно та точно виконую доручені мені завдання | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Беру участь у трудових рейдах (прибирання класу, території школи) | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Виконую трудові доручення батьків | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Добровільно виконую всі доручення | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
6.Доброта та чуйність | ||||||
1. | Намагаюсь допомогти іншим учням, а також молодшим у вирішенні труднощів, які виникають перед ними | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Ввічливий з дорослими, уступаю місце старшим | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Не реагую на випадкові зіткнення у шкільних коридорах, допомагаю молодшим | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | До мене завжди можна звернутися за допомогою | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
7.Чесність та справедливість | ||||||
1. | Вважаю, що необхідно відповідати за свої вчинки | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Чесно зізнаюся, якщо щось накоїв | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Осуджую свого товариша, якщо він розповів дорослому про вчинок товариша без його присутності при розмові | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Відкрито и сміливо висловлюю свою думку перед любим колективом | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
8.Простота та скромність | ||||||
1. | Говорячи про свої успіхи, не забуваю про успіхи товаришів | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Розумію, що людину поважають не за гроші | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Інколи люблю похвалитися | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Можу дружити з дівчатами та хлопцями іншої національності | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
9.Культура спілкування | ||||||
1. | Відвідую музеї, виставки, театри не рідше одного разу на місяць | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Серед телевізійних передач дивлюсь навчальні, пізнавальні фільми. Слухаю не тільки сучасну музику, а і класичну | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Слідкую за своєю мовою, не допускаю, щоб у моїй присутності говорили грубо, некоректно, нецензурно | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Дотримуюся правил у громадських місцях (у тому числі у транспорті) | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
10.Колективізм, почуття товаристськості | ||||||
1. | Задоволений відношення моїх товаришів до учнів інших класів | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2. | Готовий відстоювати інтереси всього колективу школи у інших колективах та громадських організаціях | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
3. | Готовий допомогти своїм однокласникам виконати домашнє завдання або доручення дорослих | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
4. | Готовий відповісти за результати своєї роботи та результати роботи своїх товаришів | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Методика опрацювання анкети по визначенню рівня вихованості учня класу
Завдання учням: прочитати питання анкети та дати відповідь, довго не задумуючись, оцінюючи себе по 5- бальній шкалі (розшифровка дається на дошці) :
0 – завжди ні або ніколи
1 – дуже рідко, частіше випадково
2 – частіше ні, ніж так, інколи згадую
3 – частіше так, ніж ні, інколи забуваю
4 – завжди так, постійно.
Результати одного пункту додаються і діляться на 16 (максимальна кількість балів)
Наприклад, ( 3+4+3+4)/16=
Потім додаються показники по всім пунктам та діляться на 10
(1+0.9+0.7+0.6+0.5+1+1+1+0.2+0.5)/10=
- До 0,5 – низький рівень вихованості
- 0,6 – рівень вихованості нижче середнього
- 0,7 – 0,8 – середній рівень вихованості
- До 0,9 рівень вихованості вище середнього
- 1 – високий рівень вихованості
Потім складаються показники кожного учня і діляться на кількість учнів: отримуємо рівень вихованості класу (від учнів).
Класний керівник оцінює учнів без допоміжних питань по10 пунктам по 5-бальній шкалі.
Так само оцінюють батьки.
Потім показники порівнюються і робляться висновки.
- Низький рівень – слабка, нестійка позитивна поведінка, яка регулюється в основному вимогами дорослих та іншими зовнішніми стимулами та збудниками, самоорганізації і саморегуляції ситуативні.
- Середній рівень – властива самостійність, прояви самоорганізації і саморегуляції, відсутня громадська позиція.
- Достатній рівень – позитивна самостійність у діяльності, громадська позиція ситуативна.
- Високий рівень – стійка і позитивна самостійність у діяльності та поведінці, проявляється активна громадська та громадянська позиція.
Орієнтовний перелік документації, яку веде класний керівник
- Класний журнал.
- Особові справи учнів.
- Табелі успішності учнів.
- План виховної роботи.
- Конспекти виховних годин, годин спілкування.
- Розробки сценаріїв виховних заходів.
- Психолого-педагогічні спостереження.
- Щоденник роботи з дітьми девіантної поведінки.
- Протоколи батьківських зборів.
- Матеріали щодо запобігання дитячому травматизму, бесіди з правил дорожнього руху, облік проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності.
Пріоритетні напрями діяльності класного керівника
- Перебудова змісту виховання, ключовими поняттями якого є людяність, милосердя, доброта, чесність, порядність.
- Визнана роль загальнолюдських цінностей та загальнолюдської моралі.
- Гуманізація відносин, цілісність виховного процесу.
- Вивчення учнів, учнівського колективу.
- Організація виховання та згуртування учнівського колективу.
- Організаційно-педегогічна діяльність щодо забезпечення життєдіяльності класного колективу.
- Розвиток особистості, її творчого потенціалу.
- Робота з батьками, індивідуальний вплив.
Зміст роботи класного керівника.
- Вивчення учнів.
- Об’єднання учнів у колектив.
- Співпраця з дитячими та молодіжними організаціями.
- Робота з батьками та громадськістю.
- Співпраця з культурно-освітніми та позакласними установами.
- Співпраця із шкільним психологом.
- Організація виховної діяльності: правової, родинно-сімейної, національно-патріотичної, трудової, естетичної, морально-етичної, екологічної, формування здорового способу життя, розвиток пізнавальної активності.
- Індивідуальна робота з учнями.
- Співпраця з вчителями-предметниками щодо дотримання єдиних педагогічних вимог у класі.
Пам’ятка щодо проведення виховних годин
Мета проведення:
- Вивчити індивідуальні особливості учнів під час неформального спілкування.
- Пізнати інтереси учнів, зрозуміти їхні переживання та мотиви поведінки.
- Обговорювати поточні події класу, міста, держави.
Форми проведення:
- Вільне спілкування вчителя з учнями.
- Бесіди на заплановані теми.
- Обговорення актуальних статей з газет.
- Обговорення кінофільмів, книжок.
- Зустріч із цікавими людьми.
- Усні журнали.
- Дискусії.
- Години спілкування.
- Тренінги.
- Екскурсії.
- Політичне інформування учнів.
Виховні години проводяться один раз на тиждень у певний день. Тематика спілкування з учнями заздалегідь планується, однак поточні події у класі,школі,місті, державі можуть підказати тему незаплановану раніше.
Основні завдання класного керівника:
- Виховання високої моралі у підростаючого покоління, формування в нього українського менталітету, традицій.
- Створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров’я.
- Духовно-моральне виховання.
- Розвиток розумових і фізичних здібностей, формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля учнів.
- Підготовка школярів до господарсько-трудової діяльності.
- Створення умов для вільного вибору учнями світоглядних позицій.
- Гуманізація педагогічного процесу, демократизація стосунків у колективі.
- Врахування інтересів дітей.
- Організація роботи з батьками.
Критерії ефективності виховної роботи:
- Рівень організованості класного колективу (дисциплінованість, робота учнівського самоврядування).
- Рівень навчальної мотивації учнів класу (динаміка підвищення якості знань, ефективності роботи з учнями, які навчаються на початковому рівні, активності учнів у позаурочній діяльності).
- Різноманітність позаурочного життя класу.
- Динаміка зростання рівня вихованості учнів.
- Рівень розвитку класного колективу (згуртованість, активність, ініціативність, виховний вплив колективу на його членів, рівень розвитку громадської думки).
- Активність співпраці класу з класним керівником.
- Зв’язок із сім’єю, участь батьків у виховному процесі.
- Робота з проблемними учнями, надання педагогічної підтримки на основі індивідуального підходу.
- Захищеність та комфортність умов перебування вихованця у класі, школі.
Показники успішної діяльності класного керівника
- Високий рівень ефективності виховної роботи з класним колективом.
- Високий рівень розвитку творчої індивідуальності класного керівника, наявність в нього авторської педагогічної технології.
- Високий рівень володіння уміннями та навичками класного керівника
( уміння поставити мету, спланувати роботу, здійснити її, оцінити, проаналізувати та зробити висновки).
- Активна співтворчість з класом.
- Контакт з батьками, залучення їх до співпраці.
- Володіння вмінням зацікавити вихованців власним захопленням, організувати дозвілля.
- Взаємний інтерес класного керівника та учнів один до одного, повага учнів до класного керівника.
- Учитель має бути особистістю, привабливою для учнів.
- Учитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та піклується про неї, у стосунках із нею чесний і відвертий.
- Учитель має бути відвертим у стосунках з усіма учнями.
- Учитель має бути веселим, жартівливим.
- Учитель повинен раціонально використовувати свій час.
- Учитель має бути доброзичливим.
- Учитель має постійно самовдосконалюватися, розширювати свій кругозір.
- Гасло вчителя” Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням”.
- Учитель повинен реалізовувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги.
- Класний керівник має створити учнівський колектив, у якому панують доброзичливі стосунки, шанобливе ставлення один до одного.
- Педагог повинен приймати тільки обдумані рішення.
- Учителю слід любити й захищати дитину, поважати її почуття.
- Учителю необхідно виховувати в дітей самодисципліну.
Вчитель – це та людина, яка любить дітей, володіє педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути сьогодні кращим, ніж учора, почуття поваги до самого себе.
- Загальні дані:
- Клас___________.
- Прізвище, ім’я, по-батькові_____________________________________________
- Вік_________________________________________________________________
- Домашня адреса______________________________________________________
- Дані спостережень класного керівника:
- Основні вияви «труднощів», де, з якого часу спостерігаеться___________________
__________________________________________________________________________.
- Ставлення до навчання (успішність, чи має бажання вчитися, якщо не вчитись, то з яких предметів?)_________________________________________________________
- Ставлення до праці(що любить робити?)_____________________________________
- Поведінка в колективі (взаємовідносини з колективом, чи має друзів, хто вони?)__________________________________________________________________
- Ставлення до дорослих, учителів ( хто з них є авторитетом, чому?)__________________________________________________________________
- Як проводить вільний час? (гуртки, спорт, чи цікавиться музикою, театром, кіно, читанням художньої літератури?)___________________________________________
- Норми культурної поведінки (чи володіє навичками культурної поведінки і культурною мови?)Такт по відношенню до дорослих, товаришів. Охайність. Як веде себе в громадських місцях?)_______________________________________________________________________________________________________________________________________
- Які засоби впливу застосовувались до учня школою, батьківським комітетом, сім’єю тощо?_________________________________________________________________________________________________________________________________________.
- Умови життя в сім’ї:
- Прізвище, ім’я, по-батькові, місце роботи. Чи має сестер, братів? Які вони?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
- Матеріально-побутові умови (в яких умовах проживає, дохід сім’ї)_______________________________________________________________.
- Взаємодносини в сім’ї. Чи мають відхилення в поведінці члени сім’ї(алкоголізм, хуліганство, судимість)?________________________________
- Виховання в сім’ї (характер впливу на учня, його участь у домашній роботі. Заохочення і покарання. Наявність контролю збоку членів сім’їВідношення учня до батьків і батьки до нього)___________________________________________________________________________________________________________________________________.
- Стан здоров’я учня. Фізичний розвиток. Чи займається спортом? Які відхилення має у фізичному чи розумовому розвитку?________________________________________________________________________________________________________________________________.
- Висновки:
- Які причини відхилення від позитивної поведінки?______________________
- Комплекс заходів для перевиховання підлітка.__________________________
Наставник_____________________________________________________________.
Нормативно – правові акти
- Загальна декларація прав людини, прийнята і проголошена Генеральною асамблеєю ООН 10 грудня 1948 р.
- Декларація прав людини, проголошена Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959р.
- Конвенція про права дитини, прийнята Генеральною асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р.
- Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей, прийнята на Всесвітній зустрічі на найвищому рівні в інтересах дітей, яка відбулася в ООН в м. Нью-Йорку 30 вересня 1990 р.
- Конституція (Основний Закон) України, прийнята Верховної ради України 28 червня 1996 р.
Закони України
- «Про освіту»від 23.03.1996 р. № 100 – 96 –ВР (зі змінами і доповненнями)
- “Про загальну середню освіту” від 13.05.1999 р. № 651 – ХIV
- “Про позашкільну освіту” від 22.06.2000 р. № 1841 –ІІІ
Укази Президента України
- “Про затвердження Національної доктрини розвитку освіти” від 17.04.2002 р. № 347 –2002
- “Про додаткові заходи щодо забезпечення виконання Національної Програми “Діти України” на період до 2005 року віл 24.01.2001 р. № 42 –2001”
- “Про національну програму “Репродуктивне здоров’я 2001-2005 рр.” Від 26.03.2001 № 203 – 2001”
- “Про затвердження “Комплексної програми профілактики злочинності на 2001 –2005 рр.” Від 25.12.2000 р.№ 1376 – 2000”
- “Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя” від 15.03. 2002 р. № 258 – 2002
- “Про Національну програму правової освіти населення ” від 18.10.2001 р. № 992 – 2001
- “Про Програму роботи з обдарованою молоддю на 2001 – 2005 роки” від 08.02.2001 р. № 1460 – 99
- “Про додаткові заходи щодо посилення соціального захисту багатодітних і неповних сімей” від 20.12.2000 р. № 1396 – 2000
- “Про Національну Програму боротьби із захворюванням на туберкульоз на 2002-2005 рр.” Від 20.08.2001 р. № 643 – 2001
Постанови кабінету Міністрів України
- «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад» від 14.06.2000
- «Про Програму «Українська родина» від 14.03.2001 р. № 243
- «Про затвердження Національної Програми патріотичного виховання, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства» від 15.09.1999 р. № 1697
- «Про Програму запобігання торгівлі жінками та дітьми» від 25.09.1999 р. № 1768
- Проект Концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку Української державності
- Концепція державної сімейної політики, схвалена Постановою Верховної Ради від 17.09.1999 р. № 1063 –ХІV
Нормативні акти, підготовлені Міністерством освіти і науки України
- Концепція виховання дітей і молоді в національній системі освіти.
- Положення про класного керівника навчального закладу системи освіти
Класний керівник має право:
- відвідувати уроки вчителів та позакласні заняття в своєму класі;
- входити в педагогічну раду з пропозиціями про моральне та матеріальне заохочення учнів, застосування стягнень, залишення невстигаючих учнів на повторний курс;
- проводити батьківські збори, відвідувати учнів за місцем проживання;
- представляти і захищати інтереси учнів в державних органах;
- вибирати форму підвищення педагогічної кваліфікації.
Класний керівник зобов’язаний:
- створювати умови для засвоєння учнями навчальних програм з базових дисциплін, сприяти розвитку здібностей учнів;
- формувати високі моральні якості учнів;
- додержувати педагогічної етики, поважати гідність дитини; своєю діяльністю стверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;
- захищати здоров’я учнів , їх інтереси.
Класний керівник повинен вміти:
- визначити ступінь підготовки дітей до навчання і виховання, рівень сформованості колективу;
- формулювати проблемні питання і визначити мету і завдання навчання, виховання і розвитку;
- відбирати зміст, форми, методи організації навчально-виховного процесу;
- реалізувати у навчально-виховному процесі різноманітні види діяльності;
- складає план своєї діяльності з класним колективом і документує свою роботу;
- звітувати у своїй роботі директору закладу, безпосередньо підпорядкований ЗНВР, оперативне керівництво діяльністю класного керівника здійснює ЗВР.
- Методична проблема міста, школи, М/О класних керівників школи
- Аналіз виховної роботи за минулий рік
- Характеристика класу .
- Завдання та проблемні питання в роботі з класом
- Календарне планування роботи з класом
- Індивідуальна виховна робота з учнями
- Робота з батьками
- Вивчення стану ефективності виховного процесу
- Заходи з безпеки життєдіяльності учнів
Системність | Заходи | Дата |
1 раз на рік | Збір інформації та статистичних даних про учнів.
Проведення відкритого виховного заходу (в рамках роботи МО класних керівників). Оформлення особових справ учнів. |
|
1 раз
на семестр |
Оформлення табелів.
Підсумок семестрового навчання учнів. Аналіз стану виховної роботи в класі. Планування виховної роботи на наступний семестр. |
|
1 раз на
2 місяці |
Семінар класних керівників.
Корекція плану виховної роботи. Проведення батьківських зборів. Екскурсія з класом. Чергування класу по школі. |
|
Щомісяця | Відвідування уроків у своєму класі.
Аналіз роботи активу. Аналіз навчання учнів. Проведення батьківського всеобучу. Вирішення господарських питань. Робота з батьківським активом. Аналіз ведення класного журналу: наявність оцінок, відвідування. Перевірка ведення зошитів, стану підручників |
|
Щотижня | Проведення запланованих заходів.
Перевірка щоденників учнів. Зустріч з батьками. Бесіди з вчителями, які викладають у класі. Аналіз пропусків уроків – вияснення причини відсутності. Аналіз тренування учнів. Робота з активом класу по підготовці наступних виховних заходів. Загальношкільна лінійка. |
|
Щодня | Індивідуальна робота.
Організація та контроль за чергуванням учнів у класі. Робота із тими, хто запізнюється. Контроль за організацією харчування. Контроль за зовнішнім видом учнів. |